آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

بایگانی
پیوندها
دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵ ق.ظ

Tauktae چیست و طوفان ها را چه می نامند؟

 

طوفان Tauktae هنگامی که روز یکشنبه به سمت گجرات حرکت می کرد ، در کمربند ساحلی کرالا ، کارناتاکا و گوا ویرانی ایجاد کرد.  تاکنون چهار نفر جان خود را از دست داده و چند صد خانه نیز در اثر طوفان آسیب دیده اند.  صدها نفر در مناطق آسیب دیده نیز تخلیه شدند.

اداره هواشناسی هند (IMD) طوفان Tauktae را یکشنبه “طوفان بسیار شدید سیکلونیک” طبقه بندی کرد. انتظار می رود طوفان طی 24 ساعت آینده به سواحل اصلی گجرات برسد. همچنین انتظار می رود تا آن زمان تشدید شود.

کارناتاکا به دلیل حوادث ناشی از سیکلون در محله های اوتارا کانادا ، اودوپی ، چیکاماگالورو و شیواموگا بیشترین آسیب را به کارناتاکا وارد کرد.  مقامات همچنین گفتند که حدود 70 روستای این ایالت تحت تأثیر این طوفان قرار گرفته اند.

اداره هواشناسی اعلام کرد ، این طوفان که اولین بار در سال 2021 است ، احتمالاً حدود 18 مه صبح از ساحل گجرات بین پوربندار و ماهووا (منطقه باوناگار) عبور خواهد کرد.  در این بیانیه آمده است: امواج جزر و مدی احتمالاً چندین منطقه ساحلی را در طول خشکسالی تحت پوشش قرار خواهد داد.

سیکلون چیست؟

اصطلاح “سیکلون” از کلمه یونانی Cyclos گرفته شده است که به معنی مار پیچ خورده است.  این یک سیستم چرخش باد به سمت داخل اطراف ناحیه فشار کم است.  سیکلون ها که به دلیل اختلالات جوی ایجاد می شوند ، معمولاً با شرایط آب و هوایی شدید مانند طوفان همراه هستند.

چه زمانی سیکلون ها ذکر شده اند؟

هنگامی که سرعت باد زیاد از 74 مایل در ساعت می رسد یا از آن فراتر می رود ، یک طوفان ، طوفان یا طوفان محسوب می شود.  فقط وقتی طوفان به یک طوفان تبدیل می شود ، نامی به خود می گیرد.

سیکلون ها را چه نامیده اند؟

بر اساس گزارش NDTV ، این طوفان توسط سازمان جهانی هواشناسی / کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (WMO / ESCAP) پانل سیکلون استوایی (PTC) نامگذاری شده است.

سیزده کشور در این میزگرد از جمله هند ، بنگلادش ، میانمار ، پاکستان ، مالدیو ، عمان ، سریلانکا ، تایلند ، ایران ، قطر ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و یمن از طوفان های منطقه نام بردند.  در سال 2020 ، لیست جدیدی از اسامی منتشر شد که شامل 169 نام برای طوفان ها است ، با 13 نام از 13 کشور.

سیکلونهای استوایی معمولاً طبق قوانین منطقه ای نامگذاری می شوند.  به عنوان مثال ، در اقیانوس اطلس و نیمکره جنوبی ، که شامل اقیانوس هند و اقیانوس آرام جنوبی است ، نام ها بر اساس حروف الفبا یا براساس نام های متناوب زن و مرد داده می شوند.

چگونه طوفان Taukte نام خود را به دست آورد؟

این طوفان از میانمار “Tauktae” (تلفظ Tau’te) نامیده شد.  به معنای “gecko” ، مارمولک با صدای بلند ، در برمه ای است.

# طوفان Tauktae به زودی به سواحل هند برخورد خواهد کرد.  آیا می دانید نام او به چه معناست.  “Tauktae” (تلفظ Tau’Te) ، نامی است که توسط آن داده شده است # میانمار، به معنی یک مارمولک کاملاً رای دهنده است # ГЕКО.

نام سیکلونها توسط کشورها بر اساس چرخش در منطقه آورده شده است.mcbbsr pic.twitter.com/AakbZva8gr

– پروین کاسوان ، IFS (ParveenKaswan) 15 مه 2021

چرا سیکلونها نامگذاری شده اند؟

روش نامگذاری سیکلون ها شناسایی طوفان ها در پیام های هشدار دهنده است.  به خاطر سپردن اعداد و اصطلاحات فنی سیکلون ها برای انسان دشوار است.  بنابراین برای افزایش آمادگی جامعه در مواقع اضطراری و تسهیل انتشار اطلاعات در رسانه ها ، به طوفان ها نامگذاری می شود.

چه نهادهایی مسئول نامگذاری سیکلون ها هستند؟

• کمیته Typhoon ESCAP / WMO• پانل طوفان گرمسیری WMO / ESCAP• کمیته سیکلون گرمسیری RA I• کمیته طوفان RA IV• RA V کمیته استوانه استوایی

برای روزنامه نگاری عمیق ، عینی و مهمتر از همه متعادل ، برای عضویت در مجله Outlook اینجا را کلیک کنید

  • عرفان علی محمد