۶ پیشنهاد عباسی برای اصلاح ساختار بودجه
اظهار کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پس از خروج ایالات متحده امریکا از برجام در سال 1397، مقرر شد دولت نقشه راه و برنامه اصلاح ساختار بودجه و نیز کاهش کسری بودجه را تدوین کرده و قوانین بودجههای سنواتی نیز در این چهارچوب تنظیم شود.
وی گفت: اما به گواه کارشناسان این حوزه، هیچ یک از قوانین بودجه سالهای 98 و 99 مطابق با اصلاح ساختار بودجه تنظیم نگردید و به رغم پیشنهادهای متعدد برای اصلاح ساختار بودجه 1400، متأسفانه لایحه بودجه سال آتی نیز بدون اعمال این اصلاحات ساختاری تهیه و به مجلس ارائه شده است.
نایب رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بنابراین فرمان مقام معظم رهبری از یکسو و لزوم حفظ ثبات اقتصادی، کاهش اثرات تحریمها و حفظ و حراست از رفاه جامعه از سویی دیگر، اصلاح در تنظیم بودجه را به عنوان ابزار ارتباطی دولت و نظام اقتصادی اجتنابناپذیر کرده است.
عباسی با بیان این که در حال حاضر ساختار بودجهریزی کشور به گونهای است که تحت تاثیر درآمدهای نفتی و شوکهای بیرونی قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تشدید تحریمهای اقتصادی و همراه شدن آن با بحران کرونا، سهم درآمدهای نفتی در هفت ماه ابتدایی سال جاری به کمتر از سه درصد از منابع عمومی رسید و بر خلاف سالهای اخیر مجموع کسری عملیاتی و سرمایهای بیش از کسری عملیاتی شده و به رقم 126 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وزیر اسبق تعاون تاکید کرد: چنین موضوعی اهمیت مساله کسری بودجه را بیش از پیش نمایان میکند؛ زیرا همواره راهکارهای مورد استفاده جهت تامین کسری بودجه به طور مستقیم یا غیرمستقیم رشد پایه پولی را به همراه خواهد داشت؛ وجود چنین ساختاری در نهایت سبب خواهد شد تورمهای بالایی بر جامعه و به خصوص دهکهای پایین درآمدی تحمیل شود.
عباسی با تاکید بر این نکته که به واسطه بحرانهای اخیر، نارضایتیهای مردم گسترش یافته است، به طور حتم استمرار تورمهای بالا و بیثباتیهای اقتصادی، بیاعتمادی جامعه را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد
با توجه به اهمیت پیشبرد برنامههای اصلاح ساختاری بودجه چه در سمت منابع و چه در سمت مصارف و همچنین صیانت از رفاه قشر آسیبپذیر جامعه، ضروری است قانون بودجه 1400 همراه با اصلاحات اساسی نسبت به قانون بودجه 1399 تصویب گردد. نظر به بررسی و اظهارنظرهای کارشناسی، پیشنهادهایی بدین منظور مطرح میشود.
عباسی در شرح پیشنهادات اصلاحات مدنظر خود برای اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: در بخش افزایش درآمدهای مالیاتی از محل اقشار پردرآمد الحاقی به تبصره (6) - لایحه بودجه 1400، با توجه به اینکه در حال حاضر بودجه کشور با کسری بالایی مواجه است
لازم است از طریق افزایش درآمدهای پایدار مانند درآمدهای مالیاتی پوشش داده شود. اما در هر صورت چنین سیاستی باید به گونهای اعمال شود که از ایجاد فشار بر اقشار آسیبپذیر جلوگیری نماید و به طور خاص تعداد کمی از خانوارهای کشور را مورد هدف قرار دهد. از اینرو لازم است ضمن لغو بسیاری از معافیتهای مالیاتی غیرمولد، مالیات بر درآمد این خانوارها با نرخهای بالاتر از نرخهای فعلی همراه باشد و از سیستم پایه محور به سیستم مالیات بر مجموع درآمد تغییر یابد.
- ۹۹/۱۱/۱۴