آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

بایگانی
پیوندها

 

سه فضانورد چینی روز پنجشنبه وارد ایستگاه فضایی جدید چین شدند و یک مأموریت سه ماهه را آغاز کردند که نقطه عطف دیگری در برنامه فضایی بلند پروازانه این کشور است.

شناور Shenzhou-12 حدود شش ساعت پس از پرواز از مرکز پرتاب Jiuquan در لبه کویر Gobi به ماژول ایستگاه فضایی متصل می شود.

حدود سه ساعت بعد ، فرمانده نی هایشنگ ، 56 ساله ، به دنبال لیو بومینگ ، 54 ساله و تازه وارد فضایی ، تانگ هونگبو ، 45 ساله ، دریچه ها را باز کرد و وارد ماژول اصلی زندگی تیانه -1 شد.  عکس ها نشان می داد که آنها مشغول کار هستند و تجهیزات را از بین می برند.

تلویزیون دولتی CCTV در برنامه خبری شبانه خود گفت: “این اولین باری است که چینی ها وارد ایستگاه فضایی خود می شوند.”

تماشا کنید |  فضانوردان چینی منفجر می شوند ، در ایستگاه فضایی فرود می آیند:

چین با موفقیت یک خدمه سه نفره را در ایستگاه فضایی جدید خود به فضا پرتاب کرد و این یک نقطه عطف دیگر در برنامه فضایی بلند پروازانه این کشور است. 0:48

خدمه آزمایشات ، تجهیزات آزمایش ، تعمیر و نگهداری را انجام می دهند و ایستگاه را برای پذیرش دو ماژول آزمایشگاهی در سال آینده آماده می کنند.  این مأموریت منجر به 14 فضانورد شد که چین از سال 2003 به فضا پرتاب کرده است و پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده تنها سومین کشور است که این کار را به تنهایی انجام می دهد.

شروع صاف

به نظر می رسد با پرتاب همه چیز به نرمی پیش رفته است.  رهبران چین امیدوارند این مأموریت موفقیت آمیز باشد زیرا حزب کمونیست حاکم آماده می شود تا صدمین سالگرد تأسیس خود را ماه آینده جشن بگیرد.

فضانوردان قبل از انفجار اواخر چهارشنبه شب به وقت شرق در بالای موشک Long March-2F Y12 توسط مقامات فضایی ، سایر نظامیان با لباس متحدالشکل و جمعیتی از کودکان که با گل و پرچم تکان می دادند و آوازهای میهنی می خواندند ، اعزام شدند.

موشک Y12 Long March-2F با فضاپیمای شنژو -12 و سه فضانورد روز پنجشنبه در حوالی جیوکان چین به پرواز درآمد.  (کارلوس گارسیا راولینز / رویترز)

این موشک حدود 2 دقیقه در پرواز بوسترهای خود را پرتاب کرد و به دنبال آن هود در اطراف شنژو -12 قرار گرفت.

در حدود شش ساعت آینده در حدود ساعت 4:00 بعدازظهر برای تنظیم فضاپیمای متصل Tianhe-1 یا Celestial Harmony حدود شش تنظیم انجام شد.

گائو خو ، معاون مدیر ارشد طراح به دوربین مداربسته دولتی ، زمان سفر کمتر از دو روز مورد نیاز برای رسیدن به ایستگاه های فضایی آزمایشی اولیه چین است ، که نتیجه “موفقیت و پیشرفت های بسیاری است”.

گائو گفت: “بنابراین فضانوردان می توانند به خوبی در فضا استراحت کنند ، که باید باعث خستگی آنها شود.”

گائو گفت ، سایر پیشرفت ها شامل افزایش تعداد سیستم های خودکار و کنترل از راه دور است که “باید فشار وارده بر فضانوردان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد”.

زنان برای پیوستن به خدمه آینده چین

دو فضانورد در این مأموریت های گذشته زن بودند و در حالی که این خدمه در ایستگاه اول مرد هستند ، انتظار می رود که این زنان بخشی از خدمه آینده ایستگاه باشند.

این مأموریت سومین مأموریت از 11 برنامه ریزی شده سال آینده برای افزودن بخشهای اضافی به ایستگاه و اعزام خدمه و لوازم است.  پس از سه ماه ، یک خدمه جدید سه نفره و یک کشتی باری با تجهیزات باید ارسال شود.

این تصویر که از فیلم های کنترل شده توسط نظارت تصویری چینی گرفته شده است ، ماژول اصلی تیانه ایستگاه فضایی در چین را نشان می دهد قبل از اینکه توسط فضاپیمای شنژو -12 در حال حمل خدمه فضانوردان چینی در روز پنجشنبه به فضا پرتاب شود. (دوربین مدار بسته / آسوشیتدپرس)

چین عضو ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نیست ، بیشتر به دلیل اعتراض آمریکا به پنهان کاری برنامه چین و روابط نظامی نزدیک است.  با این حال ، چین همکاری های خود را با روسیه و تعدادی دیگر از کشورها افزایش می دهد و ممکن است ایستگاه این کشور در خارج از ISS به فعالیت خود ادامه دهد که به پایان عمر عملیاتی خود نزدیک است.

چین ماه گذشته کاوشگری را در مریخ به زمین انداخت که مریخ نورد ژورونگ را حمل می کرد ، و قبلاً یک کاوشگر و مریخ نورد را از آن طرف ماه که کمتر کاوش شده بود فرود آورد و اولین نمونه های ماه را از برنامه فضایی هر کشور در دهه 1970 بازگرداند.

چین و روسیه همچنین این هفته از یک طرح بلند پروازانه برای یک ایستگاه تحقیقاتی بین المللی ماه که تا سال 2036 فعالیت می کند ، رونمایی کردند. این می تواند با توافق نامه های چند ملیتی آرتمیس ، طرح همکاری فضایی که از برنامه های ناسا برای بازگشت افراد روی ماه تا سال 2024 و یک مأموریت تاریخی انسانی را به مریخ آغاز کنید

فضانوردان چینی در سمت چپ ، تانگ هونگبو ، لیو بومینگ و نی هایشنگ ، هنگام آماده شدن برای پرواز روز پنجشنبه به چین ، در حال تکان دادن هستند. (نانگ هان گوان / آسوشیتدپرس)

پس از پرتاب Tianhe-1 در ماه آوریل ، موشکی که آن را به فضا منتقل کرد مجدداً کنترل نشده ای به زمین وارد کرد ، اگرچه چین انتقاد از تهدید امنیتی بالقوه را رد کرد.  مراحل موشک خارج شده معمولاً به زودی پس از پرواز ، معمولاً بالای آب دوباره وارد جو می شوند و به مدار نمی روند.

جی کیمینگ ، دستیار مدیر آژانس فضایی سرنشین دار چین گفت: موشک مورد استفاده روز پنجشنبه از نوع دیگری است و انتظار می رود اجزایی که دوباره وارد آن می شوند مدت ها قبل از خطرناک شدن بسوزند.

  • عرفان علی محمد