آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

بایگانی
پیوندها
سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ب.ظ

چرا اسپانیا 9 جدایی طلب کاتالان را عفو کرد؟

 

بارسلونا ، اسپانیا (AP) – دولت اسپانیا روز سه شنبه در اقدامی جسورانه برای مقابله با بحران سیاسی گرم شدن در ثروتمندترین کشور در شمال شرقی ، 9 محرک زندانی را به دلیل پیشنهاد غیرقانونی جدایی از کاتالونیا مورد عفو قرار داد.

با این حال ، تصمیم دولت چپ باعث خشم بسیاری در اسپانیا ، حتی برخی از جدایی طلبترین کاتالونیا شده است که می گویند این بخشش ها به اندازه کافی زیاد نیست.

چرا آنها بسته شدند؟

طی دو دهه گذشته ، احساسات تجزیه طلبی در کاتالونیا افزایش یافته است ، که به دلیل رکود جهانی و فضای سیاسی به طور فزاینده قطبی افزایش یافته است.  بسیاری از کاتالان ها ، اگرچه نسبتاً ثروتمند هستند و از خودگردانی زیادی برخوردار هستند ، اما احساس می کنند بیش از حد مالیات می پردازند و دولت مرکزی آنها را نادیده گرفته است.

در اکتبر 2017 ، علی رغم هشدارهای مکرر بالاترین دادگاه های این کشور مبنی بر اینکه رای حاکمیت ملی از یک منطقه ، قانون اساسی را نقض می کند ، دولت کاتالان همه پرسی استقلال را برگزار کرد.

اکثر رای دهندگان اتحادیه رأی دادند که رأی را تحریم کنند ، در حالی که 2 میلیون از 5.3 میلیون رأی دهنده بالقوه با وجود سرکوب شدید پلیس که صدها نفر را مجروح کرد ، به جدایی رأی دادند.

پارلمان کاتالونیا در تاریخ 27 اکتبر اعلام استقلال کرد ، اما نتوانست از حمایت بین المللی برخوردار شود.

با فرار رئیس جمهور منطقه ای کارلس پوژدمون و برخی دستیاران از کشور ، ده نفر از رهبران نامزدی جدایی طلبان دستگیر شدند.  در سال 2019 ، دادگاه عالی اسپانیا 12 نفر را به دلیل ترکیبات مختلف جرایم ، از جمله پرتاب ، سو mis استفاده از بودجه عمومی و نافرمانی ، مقصر شناخته است.

به نه نفر حکم زندان طولانی تعلق گرفت ، در حالی که سه نفر به جریمه نقدی محکوم شدند.

چه کسی عالی است؟

معاون رئیس جمهور سابق منطقه ، اوریول هونکراس ، به دلیل شورش و سوuse استفاده از بودجه عمومی ، سنگین ترین مجازات در 13 سال گذشته را دریافت کرد.

هشت نفر دیگر ، از جمله اعضای سابق کابینه کاتالونیا ، کارم فورکادل ، رئیس سابق پارلمان کاتالونیا و جوردی سانچز و جوردی کیشارت ، دو رهبر گروه های گروه جدایی طلب از 9 تا 12 سال حکم گرفتند.

داستان ادامه دارد

اکنون انتظار می رود که آنها پس از گذراندن سه سال و نیم در پشت میله های زندان آزاد شوند ، هرچند احتمال دارد که برای سال ها منصب عمومی را ممنوع کنند.

تصمیم مورد اختلاف

نخست وزیر سوسیالیست پدرو سانچز در هفته های اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است زیرا دولت وی هم از طرف محافظه کار اسپانیا و هم از احزاب راست افراطی و همچنین از بخش عمده ای از مردم بخشوده می شود.

اما این راه حل به طور گسترده ای در کاتالونیا پشتیبانی می شود ، جایی که حتی بسیاری از اتحادیه ها امیدوارند که این راه حل بتواند به رفع پل ها کمک کند.  رهبران مهم تجارت و اسقف های کاتولیک نیز حمایت خود را ابراز داشتند.

در دو انتخابات منطقه ای پس از نامزدی شکست ناکام ، جدایی طلبان قدرت را حفظ کردند زیرا خطوط نبرد سیاسی خود را تثبیت کردند.  تقریباً نیمی از احزاب در حمایت از جدایی حمایت می کنند.  نیمی دیگر به احزابی که می خواهند در اسپانیا بمانند رای می دهند.

دولت اسپانیا امیدوار است که آزادی تجزیه طلبان بتواند کاتالانهایی را که اخیراً به اردوگاه تجزیه طلبان پیوسته اند ترغیب کند تا به فکر بازگشت باشند.

همچنین سانچز احتمالاً به رای برخی از جدایی طلبان کاتالان در پارلمان ملی مادرید نیاز دارد تا دولت اقلیت خود را برای دو سال آینده زنده نگه دارد.

برای برخی کافی نیست

جنبش جدایی طلبانه در حالی که آزادی هم گروهان خود را جشن می گیرند ، راضی نیست.  سیاستمداران این نهاد نه تنها برای ریاضت اقتصادی ، بلکه همچنین عفو ​​عمومی برای همه نیازمندان برای کمک به سازماندهی تلاش برای جدایی در سال 2017 تلاش می کنند. این پرونده سوابق کیفری آنها را پاک می کند و به آنها امکان می دهد در سیاست شرکت کنند.

آنها همچنین از رویای خود برای تأسیس کشور جدید چشم پوشی نمی کنند.

اما اعتراض روز سه شنبه ، وقتی سانچز از بارسلونا دیدن کرد و اعلام کرد که این بخشش ها را امضا می کند ، بسیار ضعیف بود.  در مقایسه با ده ها – یا حتی صدها هزار معترض که در سال های اخیر به خیابان ها آمده اند ، معلوم شده است که چند صد نفر مسخره کننده سانچز بوده اند.

این عذرخواهی پس از آن صورت می گیرد که هونکراس اخیراً برای اولین بار اعتراف کرد که همه پرسی سال 2017 توسط بخشی از جامعه کاتالونیا مشروع شناخته نشده است.  این کاملاً در تضاد با موضع Puigdemont است که می گوید همه پرسی و اعلام استقلال همچنان معتبر است.

درباره PUIGDEMONT چیست؟

قانون فضایی اسپانیا شامل پوچدمون و تعداد انگشت شماری دیگر از جدایی طلبان عالی رتبه که به بلژیک ، اسکاتلند و سوئیس فرار کرده اند ، جایی که آنها از درخواست های استرداد اسپانیا طفره رفته اند.

دولت از آنها می خواهد تا برای مواجهه با عدالت به خانه خود برگردند.

پوچدمون و دو عضو سابق کابینه کاتالان در سال 2019 کرسی های پارلمان اروپا را به دست آوردند. اتاق از مصونیت آنها به عنوان اعضای پارلمان سلب کرد ، که به اسپانیا اجازه می دهد استرداد خود را از سر بگیرد.  اما یک دادگاه اروپایی اخیراً ضمن رسیدگی به درخواست تجدیدنظر ، پوشش فوق العاده قانونی آنها را بازگرداند.

بنابراین آینده Puigdemont ، مثل همیشه ، نامشخص است.

  • عرفان علی محمد