آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

بایگانی
پیوندها

 

ونوس با جو متراکم و سمی و دمای کافی گرم برای ذوب سرب ، مانند یک سیاره مرده به نظر می رسد.

با این حال ، تحقیقات جدید نشان می دهد که این سیاره هنوز از نظر زمین شناسی فعال است.

و نوع فعالیتی که در ناهید اتفاق می افتد می تواند دانشمندان را درباره آنچه در سیارات خارج از منظومه شمسی اتفاق می افتد – و همچنین آنچه در اوایل زمین اتفاق افتاده است ، درک بهتر کند.

تجزیه و تحلیل جدید از تصاویر راداری گرفته شده توسط ماموریت ماژلانی ناسا ، که از اوایل دهه 1990 سطح ناهید را نقشه برداری می کرد ، شواهدی از حرکت تکتونیکی را نشان داد.  این حرکت در سطح ونوس مانند تکه های پوسته ای است که بر علیه یکدیگر حرکت می کنند ، مانند قطعات شکسته یک کیسه یخ به نظر می رسد.  بسته های یخی قطعات بزرگی از یخ شناور هستند که به صورت توده ای در دریاهای قطبی مانند آبهای اطراف قطب جنوب با هم دیده می شوند.

این مطالعه روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of علوم منتشر شد.

پاول بیرن ، نویسنده اصلی این تحقیق و استادیار علوم سیاره ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی گفت: “ما الگوی تاکنون ناشناخته تغییر شکل زمین ساختی را در ناهید شناسایی کرده ایم که دقیقاً مانند زمین توسط حرکت داخلی هدایت می شود.”

برایان گفت: “اگرچه با زمین ساختی که در حال حاضر روی زمین می بینیم متفاوت است ، اما هنوز هم شواهدی از حرکت داخلی بیان شده در سطح سیاره است.”

پیش از این ، دانشمندان معتقد بودند که زهره دارای یک پوسته بیرونی جامد ثابت به نام لیتوسفر است ، شبیه به مریخ یا ماه ما.

زمین بی نظیر است زیرا لیتوسفر آن شکسته است و صفحات تکتونیکی را تشکیل می دهد که بر علیه یکدیگر حرکت می کنند ، از هم جدا می شوند یا زیر یک گوشته گرم قرار می گیرند.

وقتی بیرن و محققان همکارش تصاویر ماژلان را که از مناطق پست ونوس ساخته شده و بیشتر سطح زهره را تشکیل می دهند ، مطالعه کردند ، مناطقی را مشاهده می کنند که تکه های بزرگی از لیتوسفر به آنها منتقل شده است.  بلوک ها مانند یخ شکسته شده ، شکسته شده ، لغزیده و چرخیده اند.

محققان این تغییر شکل سطح را مدل سازی کرده و دریافته اند که این زمین ساختها در واقع با حرکت آهسته درون سیاره مطابقت دارند.

بیرن گفت: “این مشاهدات به ما می گویند که حرکت داخلی سطح زهره را تغییر شکل می دهد ، شبیه آنچه در زمین اتفاق می افتد.”  “تکتونیک صفحات زمین توسط همرفت در گوشته هدایت می شود. گوشته در مکان های مختلف گرم یا سرد است ، حرکت می کند و بخشی از این حرکت به صورت حرکت صفحه به سطح زمین منتقل می شود. به نظر می رسد تغییر در این موضوع به بازی و از زهره.

بیرن گفت: “این زمین ساختی صفحه ای مانند روی زمین نیست – رشته کوههای عظیم یا سیستم های فرورانش عظیم در اینجا ایجاد نمی شوند – اما این شواهدی از تغییر شکل ناشی از جریان داخلی گوشته است ، که قبلاً در سطح جهانی نشان داده نشده است.” .

حرکت و تغییر شکل بلوک های زمین به چیز دیگری نیز اشاره دارد: ناهید از نظر زمین شناسی احتمالاً امروز نیز فعال است.

بیرن گفت: “ما می دانیم که بسیاری از ناهیدها به مرور زمان به صورت آتشفشانی ظاهر شده اند ، بنابراین بعضی از مناطق این سیاره از نظر زمین شناسی ممکن است واقعاً جوان باشند.”  “اما چندین بلوک برخورد کننده این هواپیماهای جوان گدازه را تشکیل داده و تغییر شکل داده اند ، این بدان معناست که لیتوسفر پس از قرار دادن این هواپیماها تکه تکه شده است. این به ما دلیل می دهد که فکر کنیم برخی از این بلوک ها ممکن است از نظر زمین شناسی حرکت کرده باشند. اخیراً – شاید حتی امروز. “

با توجه به اینکه داده های مگلان مربوط به دهه 1990 است ، ماموریت های آینده به ونوس می توانند این موضوع را بیشتر روشن کنند.

با مطالعه این مدل یخ در ناهید ، محققان می توانند از آن برای مطالعه سیارات فراخورشیدی خارج از منظومه شمسی و حتی زمین ساخت های فعال در اوایل زمین استفاده کنند.

بیرن گفت: “ضخامت لیتوسفر این سیاره عمدتا به گرم بودن آن در داخل و سطح آن بستگی دارد.”  “شار گرما از داخل زمین جوان تا سه برابر بیشتر از الآن بود ، بنابراین ممکن است لیتوسفر آن شبیه همان چیزی باشد که امروز در ناهید می بینیم: ضخامت آنقدر زیاد نیست که بتواند صفحاتی را مطابقت دهد ، اما به اندازه کافی ضخیم است توسط بلوک هایی که هل می دهند ، می کشند و هل می دهند ، تکه تکه می شوند.  “

اگرچه چندین دهه از ارسال مأموریت ناسا به ونوس می گذرد ، اما نزدیکترین همسایه سیاره ای ما بعد از چند سال مرکز فعالیت خواهد بود.  سه مأموریت ناسا و آژانس فضایی اروپا ، همه اعلام شده در ماه جاری ، این سیاره با وضوح بالا را رصد می کنند.

زهره ممکن است اولین جهان مسکونی در منظومه شمسی ما باشد ، از جمله یک اقیانوس و یک آب و هوای زمین مانند – اما اتفاقی افتاد که آن را به سیاره ای سمی تبدیل کرد ، و دائماً در مه غوطه ور است.

ماموریت DAVINCI + ناسا به معنای تحقیق Deep Atmosphere Venus در مورد گازهای نجیب ، شیمی و تصویربرداری به علاوه است.  برای تعیین نحوه شکل گیری و تکامل آن ، به تجزیه و تحلیل جو ناهید اختصاص داده خواهد شد.  این ابتکار همچنین احتمال وجود اقیانوس در گذشته زهره را بررسی خواهد کرد.

VERITAS ناسا – یا Venus of Radiation، Science Science، InSAR، Topography and Spectroscopy – سپس نقشه این سیاره سنگی را ترسیم می کند تا تلاش کند تا روشن کند که این تفاوت با زمین چگونه است.  دنیای ما غالباً دوقلوی زهره نامیده می شود زیرا اندازه سیارات مشابه است ، اما مقایسه های مدرن در آنجا متوقف می شوند.

ماموریت VERITAS همچنین می تواند ایده ای در مورد تاریخ زمین شناسی ونوس ارائه دهد.  مدارگرد VERITAS ، مجهز به رادار ، می تواند توپوگرافی سه بعدی ایجاد کند ، به دانشمندان اجازه می دهد تا از طریق فرایندهای تکتونیکی صفحه ، میزان فعالیت زهره را از نظر آتشفشانی تعیین کنند.  این فضاپیما همچنین می تواند میزان انتشار مادون قرمز ناشی از سطح سیاره را بررسی کند.

آژانس فضایی اروپا EnVision را برای مشاهده ونوس و آشکار کردن هرگونه ارتباط بین جو آن و فرآیندهای زمین شناسی و همچنین کاوش در تاریخ مرموز این سیاره ارسال می کند.

بیرن گفت: “دیدن یک علاقه جدید برای کاوش در ونوس بسیار جالب است و من به ویژه هیجان زده ام که این ماموریت ها قادر خواهند بود نتیجه اصلی ما را بررسی کنند که مناطق پست این سیاره به بلوک های در حال تلاقی زمین تقسیم شده است.”

  • عرفان علی محمد