آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

آسمان خراشی به بلندی آسمان

بررسی اخبار بلند و حرفه ای روز

بایگانی
پیوندها

 

دوباره این موقع از سال است که ناظران آسمان فرصت دیدن ابر نادر و درخشان در آسمان عصر را پیدا می کنند.

ابرهای شب تاب (NLC) یا ابرهای مزوسفر قطبی نفس گیر هستند.  و این ابرهای معمولی نیستند.  آنها در بالاترین قسمت جو ما ، در ارتفاع 80 کیلومتری تشکیل می شوند.

NLC خیلی خوب درک نشده است.  با این حال ، محققان معتقدند که علت آن گرد و غبار شهاب سنگ در قسمت بالای جو ما است.

آنها از نیم ماه ژوئن تا ژوئیه در نیمکره شمالی بیشتر دیده می شوند (اگرچه ممکن است از ماه مه تا آگوست رخ دهد) و برای حضور در آن به سه چیز نیاز دارند: افزایش بخار آب ، دمای بسیار پایین و ذراتی که بخار آب می تواند روی آنها یخ بزند ، بقایای گرد و غبار شهاب سنگ (و گاهی اوقات ذرات باقیمانده از پرتاب موشک).

علاوه بر این ، خورشید باید حداقل شش درجه زیر افق باشد تا ابرها را روشن کند.

پیش از این ، این ابرها به عرض های جغرافیایی شدید شمالی (یا عرض های جنوبی در ماه های تابستان) منتقل شده بودند ، اما به نظر می رسد در دهه گذشته آنها در حال حرکت به سمت جنوب هستند.  در سال 2019 ، آنها تا جنوب کالیفرنیا مشاهده شدند.

ابرهای فلورسنت ناخن در 16 ژوئن در محله Upper Mission در کلونا ، بریتیش کلمبیا مشاهده شدند. (تارا کمان)

آ یک مطالعه 2018 نشان می دهد که آنها ممکن است به سمت جنوب تر حرکت کنند به دلیل تغییر اقلیم  به گفته نویسندگان ، در حالی که NLC ها احتمالاً قرن ها قابل مشاهده بوده اند ، بسیار ضعیف بوده اند تا با چشم غیر مسلح دیده شوند.  اما با گرم شدن زمین ، بخار آب بیشتری در جو وجود دارد که باعث می شود آنها روشن تر شوند.  و اکنون ، با تغییر آب و هوا ، حتی بخار آب بیشتر است ، به خصوص در عرض های جغرافیایی پایین تر.

آیا نمایش مات را از دست ندادید  #yyc  دیشب؟  از آنجا که به نظر نمی رسد امشب برمی گردند ، در اینجا مدت زمان پخش 30 ثانیه ای برنامه برای مدت زمان 20 ثانیه است.  ویدیو 3 بار چرخانده می شود تا بتوانید حرکات ظریف را به طور کامل مشاهده کنید.   PrairieChasers    pic.twitter.com/ tOKzdD2EdU

& mdash؛adolwyn

عامل موثر دیگر ممکن است خورشید باشد.  خورشید یک چرخه 11 ساله را طی می کند ، با فعالیت خورشیدی – مانند لکه های خورشید – در حال اپیلاسیون و کاهش است.  با این حال ، چند چرخه گذشته نسبت به گذشته فعالیت کمتری داشته اند.  وقتی خورشید فعالیت کمتری دارد ، مزوسفر ما خنک می شود.  با افزایش بخار آب و خنک شدن مزوسفر ، می تواند شرایط مناسبی را برای تشکیل NLC ایجاد کند.

در مورد اینکه چرا آنها آبی هستند ، به دلیل ازن است.  نور خورشید که به ابرها می رسد ابتدا از لایه ازن عبور می کند ، که نور قرمز را جذب می کند اما باعث عبور نور آبی می شود.

ابرهای فلورسنت ناخن ، همانطور که از Kaleida ، منچستر دیده می شود ، در 16 ژوئن حدود ساعت 11 شب. (ارائه شده توسط شیلا وویچار)

طی هفته گذشته ، بسیاری از مردم در سراسر کشور ابرهای مات دیده اند ، بسیاری از آنها در آلبرتا ، ساسکاچوان و مانیتوبا ابراز داشتند که ابرهای عاقلانه پس از غروب خورشید در آسمان برق می زنند.

آنها حتی در جنوب اورگان ، واشنگتن و مونتانا و همچنین مناطقی از شمال اروپا دیده می شوند.

اما این فقط زمین نیست که NLC را تجربه می کند.  همین ماه گذشته ، کنجکاوی مریخ ناسا ابرها را در مریخ پرسه زد.

اگر می خواهید آنها را خودتان ببینید ، حدود 30 دقیقه بعد از غروب آفتاب یا قبل از طلوع آفتاب را ترک کنید و شمال را نگاه کنید.  هرچه عرض جغرافیایی شما پایین تر باشد – زیر 50 درجه شمالی – احتمال بروز آنها در افق بیشتر است ، بنابراین بهتر است بتوانید با یک منظره بدون مانع به جایی بروید.  گاهی اوقات NLC ها را می توان با ابرهای سیروس اشتباه گرفت ، که می تواند نور خورشید را منعکس کند.  تفاوت اصلی این است که NLC های هوشمندتر و از نظر الکتریکی آبی هستند.

  • عرفان علی محمد